Konsep Asas Memilih Bidang Pengajian Untuk Kerjaya

 

Individu akan cuba dan cenderung memilih pekerjaan yang disukai oleh dirinya. Tanpa memikirkan impak pada aspek kepuasan kerja dan kepuasan hidup di kemudian hari. 

Walhal, banyak faktor yang perlu diambil kira sebelum memasuki satu-satu bidang pengajian untuk kerjaya. Pada era tahun 2020 dan ke atas, banyak perubahan yang sangat cepat dan mendesak telah menjadi faktor dalam pemilihan bidang pengajian untuk kerjaya. Ini disebabkan perkembangan teknologi atas talian yang begitu pesat pada masa kini, sehinggakan semua perkara ingin dilakukan secara dalam talian.

 

Memilih Bidang Pengajian

 

Remaja kurang atau tiada kebolehan dalam membuat keputusan tentang kerjya kerana mempunyai minat yang pelbagai, minat yang tidak jelas atau tiada mempunyai minat. Remaja tidak dapat menjangka dengan baik tentang personalitinya, minatnya, nilainya, serta kebolehannya hingga pilihan yang dibuat tidak setimpal dengan ciri-ciri dirinya. Remaja kekurangan atau tiada pengetahuan serta maklumat berkaitan dengan dunia pekerjaan. Jadi, apa yang harus anda lakukan?

 

Jom, teruskan membaca strategi yang mungkin akan membantu anda memilih bidang yang sesuai.

 

Strategi asas sebelum memilih bidang pengajian

Mengenalpasti trait-trait dan ciri-ciri individu termasuklah personaliti, minat, nilai, dan pencapaian individu iaitu mengenal potensi diri.

Mengenalpasti dan menganalisis atau mengenali dunia pekerjaan.

Memadankan potensi diri dengan bidang kerjaya yang sesuai seperti di bawah ;-

 

 

PROFIL KERJAYA HOLLAND

 

1. REALISTIK  

(individu jenis praktikal - kemahiran pertukangan dan mekanikal.

 

Ciri-ciri

Stabil, natural, maskulin, praktikal, tekun, terus terang, berdikari, fizikal, materialistik, jujur, pemalu, akur, tulen, inventif, normal, berpendirian tetap, cermat, keras hati, berulang-ulang, kurang celik akal.

Suka

Aktiviti mekanikal, kerja luar, atletik (sukan), aktiviti manual, benda konkrit (wang, kuasa dan status), bekerja dengan peralatan, tumbuhan, dan haiwan.

Tidak suka

Aktiviti akademik, aktiviti sosial, pendedahan kendiri, bekerja dengan orang lain.

Orientasi

Penglibatan secara lansung dengan aktiviti konkrit, manipulasi objek.

Pekerjaan

Jenis pembaikan mekanikal, elektrikal, kejuruteraan, mekanik, guru kemahiran hidup, juruteknik, pegawai perikanan, pegawai perhutanan, pegawai mergastua, tukang masak, pereka fesyen, jurufoto, juruukur, penyelam, pemandu, atendan pam minyak, tukang kayu, tukang paip.

Bidang pengajian

Kejuruteraan awam, kejuruteran mekanikal, perhutanan, teknologi perubatan, penyediaan makanan, bidang teknik dan vokasional, pertanian dan penternakan.

Persekitaran akademik

Memupuk kecekapan dan pencapaian daripada teknikal dan memanipulasikan benda, mesin, pertanian, dan penternakan. Ganjaran bernialai seperti wang kuasa, status, dan sesuatu yang dimiliki. Menggalakkan individu melihat dunia secara mudah dan tradisional.

 

2. INVESTIGATIF 

(orang jenis menganalisis - saintifik dan teknikal)

 

Ciri-ciri

Analitik, intelektual, teliti, ingin tahu, bebas, asli, rasional, pasif, pendiam, kritikal, tepat, pesemistik, berdikari, berhati-hati, cekal, introvert, introspektif, sistematik, radikal, tidak popular.

Suka

Aktiviti abstrak dan simbolik, sains dan matematik, pengamatan dan penyelidikan, penyelesaian masalah, bekerja sendirian.

Tidak suka

Aktiviti sosial, aktiviti berulang-ulang, peraturan yang rigid, memujuk orang lain, bekerja dengan orang lain, kepimpinan.

Orientasi

Penyelidikan dan penyelesaian masalah.

Pekerjaan

Saintis, pakar bedah, penyelidik, psikiatri, ahli kaji cuaca, ahli kaji bumi, ahli kaji bintang, optometris, ahli ekonomi, ahli patologi, jurutera elektrik, pembantu makmal, juruteknik perubatan, penulis rencana, penyunting, ahli antropologi, pengaturcara komputer.

Bidang pengajian

Perubatan, sains dan matematik, ekonomi, geologi, sains industri, sains komputer, psikologi, kejuruteraan kimia, kejuruteraan sumber asli, kejuruteraan sains  geoinformasi.

Persekitaran akademik

Memupuk kecekapan dan pencapaian saintifik, pemerhatian dan penyiasatan fenomena secara sistematik, ganjaran bernilai saintifik. Menggalakkan individu melihat dunia secara kompleks, abstrak, bebas dan semulajadi.

 

3. ARTISTIK

(orang jenis berkarya - seni, muzik dan penulisan)

 

Ciri-ciri

Sensitif, berimaginasi, banyak idea, bebas, lembut, emosi, introspektif, fleksibel, tergesa-gesa, tidak bersistem, berpendirian, kurang bersosial, mudah meluahkan perasaan, suka bersendirian, ekspresif, intuitif, terbuka, idealistik, tidak praktikal.

Suka

Kreativiti, idea, situasi, tidak berstruktur, cenderung aktiviti kesusasteraan, bahasa, muzik, drama, seni lukis, puisi, vokalis, penulisan berkarya, isu kemanusiaan, kerja bersendirian.

Tidak suka

Kerja-kerja fizikal, situasi berstruktur, kerja perkeranian, perniagaan dan system pengurusan dan pentadbiran, manipulasi data.

Orientasi

Berkarya, mencipta idea.

Pekerjaan

Guru bahasa dan sastera, seniman, ahli muzik, pereka fesyen, komposer, penulis skrip, kartunis, pereka grafik, arkitek, pereka tari, pengarah drama/ teater, penyair, penyunting filem, juru solek, pelukis, wartawan.

Bidang pengajian

Kesenian (seni lukis dan seni reka), kesusasteraan dan budaya, muzik, alam bina, pengajian bahasa, seni bina perancangan, falsafah.

Persekitaran akademik

Memupuk kecekapan dan pencapaian dalam seni dan situasi kabur, kerja bebas dan tidak bersistematik. Ganjaran bernilai seni. Menggalakkan individu melihat dunia secara kompleks, tidak konvensional dan fleksibel.

 

4. SOSIAL

(orang jenis sosial - pendidikan dan kebajikan)

 

Ciri-ciri

Kerjasama, menolong, rasional, bijaksana, ambil berat, memujuk, prihatin, bertanggunhjawab, peramah, penyabar, baik hati, idealistik, riang, ekstrovert, agresif, memahami orang lain, mudah berinteraksi, suka bergaul, pemurah, kewanitaan.

Suka

Perhatian, berurusan dengan orang lain, bersosial, menolong, kerja-kerja amal dan kemasyarakatan, perbincangan, pendidikan, menghadiri majlis sosial, aktiviti kebajikan, menunjuk ajar, memikirkan masalah masyarakat.

Tidak suka

Kerja-kerja fizikal, aktiviti luar, kerja dengan peralatan, kerja-kerja terlalu berstruktur, bidang mekanikal dan saintifik.

Orientasi

Kebajikan, kemasyarakatan dan pendidikan.

Pekerjaan

Pensyarah, guru, ustaz, ahli politik, jururawat, kaunselor, pegawai kastam, pegawai kebajikan, juruacara, pramugari, ahli psikologi klinikal, diplomat, ahli sosiologi

Bidang pengajian

Sosial, pentadbiran, pendidikan, sejarah sains, kemasyarakatan, pengajian agama, sains politik, pembangunan sumber manusia, ekologi manusia.

Persekitaran akademik

Memupuk kecekapan interpersonal, minat dalam memberitahu, melatih, mengubati, menyedarkan orang lain. Ganjaran bernilai sosial dan kemasyarakatan. Menggalakkan individu melihat dunia dan dengan cara yang fleksibel.

 

5. ENTERPRISING

(orang jenis usahawan - pengurusan dan perniagaan)

 

Ciri-ciri

Agresif, memujuk, sergas, cita-cita tinggi, ekstrovert, berlagak, bebas, bersungguh-sungguh, suka berbahas, optimistik, yakin, mempengaruhi, menggoda, petah, manipulasi, dominan, kemahiran interpersonal yang baik, kebolehan memimpin, menonjolkan diri, regular, pentingkan diri, maskulin, bermotivasi.

Suka

Kuasa, status, mentadbir dan kepimpinan, keuntungan, ekonomi, regular, keseronokan, suka mengambara, bersosial, suka cabaran.

Tidak suka

Aktiviti sistematik, kemahiran saintifik dan teknikal, intelektual, isu-isu abstrak dan simbolik, kerja yang ditentukan dan diawasi.

Orientasi

Manipulasi keuntungan dan mempengaruhi orang lain.

Pekerjaan

Pegawai pemasaran, perunding, pengurus, peguam, hakim, pegawai insurans, ahli politik, penerbit, pengarah muzium, pegawai penilai, usahawan, pengurus syarikat, pekerja perhotelan, jurujual pasaran saham, spekulator, pengurus personal.

Bidang pengajian

Pengurusan dan pentadbiran, pemasaran perniagaan, perundangan, perhotelan, penyediaan makanan, sains aktuari, perlancongan, rekreasi, kejuruteraan industri, pengurusan personal.

Persekitaran akademik

Memupuk kecekapan mempengaruhi dan memimpin. Pencapaian dan manipulasi orang lain untuk matlamat peribadi dan organisasi. Ganjaran bernilai keusahawanan dan matlamat (wang, status dan kuasa). Menggalakkan individu melihat dunia dari segi kuasa, harta, tanggungjawab, mudah dan stereotaip.

 

6. KONVENSIONAL

(orang jenis sistematik - perkerjaan dan organisasi pejabat)

 

Ciri-ciri

Jujur, berhemat, kemas, akur, cekap, sopan, teliti, tekun, bersungguh-sungguh, suka mempertahankan diri, pandai sesuaikan diri, tidak suka berimaginasi, mendesak, tegas, praktikal, stereotaip, dominan, disiplin, konservatif, kurang berdikari, terancang, rigid bergantungan.

Suka

Arahan, tugas sistematik dan terancang, elak diri daripada masalah, menyusun maklumat, data dan sistem fail. Bekerja dengan data, maklumat dan sistem fail. 

Tidak suka

Aktiviti tidak bersistem, arahan kabur, isu-isu imaginatif, situasi yang rumit, kemahiran seni, aktiviti-aktiviti kurang pengstrukturan.

Orientasi

Manipulasi data dan sistematik.

Pekerjaan

Akauntan, Operator Komputer, Kerani Pos, Pustakawan, Peguam Kredit, Pegawai Cukai, Kerani Kewangan, Jurutaip, Setiausaha, Juruaudit, Pegawai Statistik, Pegawai Kawalan Mutu, Juru Trengkas, Penilai Harta, Kerani Kaunter, Guru Perdagangan.

Bidang pengajian

Teknologi maklumat, sains komputer, pengurusan dan pentadbiran, sains perpustakaan, sains kesetiausahaan, perakaunan, kewangan pendidikan, perniagaan.

Persekitaran akademik

Memupuk kecekapan mengikut arahan dan perkeranian, manipulasi data, rekod atau bahan bertulis. Ganjaran bernilai wang, pergantungan dan akur. Menggalakkan individu melihat dunia dengan cara konvensional, stereotaip, pergantungan dan mudah.

 

Sumber         :  Modul Perkembangan Kerjaya (Holland Codes)

Dikemaskini :  doktorkerjaya.blogspot.my